Wednesday, September 30, 2009

Tuesday, September 29, 2009

The road to Oia 01

There is a road (path) that leads from the outskirts of Fira to Firostefani and then to Imerovigli and after two hours to Oia. The view is fantastic but the road is not for the feint of heart. It's a good 2 1/2 hours of walking. Well I attempted the feat today and I have the photos to prove it. To be honest I didn't go all the way, I covered about 2 thirds of the distance afterwards I went to the maion road and got a cab but still it was pretty amazing.

Here are some photos:

Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire


More Photos Here!

Saturday, September 26, 2009

Πώς είναι η ζωή με δυο «μαμάδες»;

Πώς είναι η ζωή με δυο «μαμάδες»;

Ως κοινωνικό αίτημα είναι υπαρκτό και στην πράξη πολλά ομόφυλα ζευγάρια ανατρέφουν τα παιδιά τους. Πόσο όμως αυτό επηρεάζει τη ζωή των παιδιών και ποιοί «δικαιούνται» τελικά να είναι γονείς;

Καλά τα λέει ο συγγραφέας αλλά εδώ στο Ελλαδιστάν προτιμούμε να αφήνουμε τα παιδιά σε ιδρύματα παρά να μεγαλώνουν σε "ανώμαλες" οικογένειες.

Υπάρχει ένα ζήτημα που ο συγγραφέας δεν το άγγιξε. Οι γυναίκες εκτός απο την τεχνιτή γονιμοποίηση έχουν κι άλλους τρόπους να γίνουν μητέρες. Μπορεί να είναι δυσάρεστος αλλά υπάρχει. Αλίμονο στους αρσενικούς ...

Επιπλέον ενώ έχει αποδειχθεί οτι ομοφυλοφυλία και παιδεραστία δεν πάνε χέρι με χέρι ελάχιστοι τολμούν να το παραδεχτούν και όλοι προβάλουν διάφορους ανόητους λόγους για τους οποίους οι ομοφυλόφιλοι δεν θα γίνουν καλοί γονείς. 'Ομως είναι τελείως υποκριτικό απο μέρους "της κοινωνίας" να μην στειρώνει πχ τους βιαστές ή δολοφόνους ή (ακόμα χειρότερα) αυτούς που ασκούν οικογενειακή βία, αλλά να θεωρεί πως "αυτά συμβαίνουν" και οτι ένας δολοφόνος "μπορεί να είναι καλός με τα παιδιά του" αλλά οι γκει απλά δεν είναι άξιοι ...

Σχετικά με τους γκει υπάρχει η εξής προχωρημένη αντίληψη στην Ελλάδα:

Είναι δικαίωμά τους να κάνουν τις επιλογές τους αλλά δεν επιτρέπετε να έχουν αυτά που είναι δεδομένα για οποιονδήποτε άλλο (δηλαδή ο γάμος και τα παιδιά). Αυτό είναι το τίμημα της διαφορετικότητας τους. Η οικογένεια είναι δικαίωμα των "φυσιολογικών" και οι γκει αποκλείονται γιατί είναι κακές επηρροές.

Το αστείο είναι πως αυτές οι δηλώσεις συνήθως προηγούνται απο το "Εγώ δεν είμαι ομοφοβικός. Δεν θεωρώ τους γκεί κακούς ανθρώπους, έχω φίλους που είναι γκει, αλλά ..." και μετά ακολουθούν οι πιο υστερικές/ομοφοβικές αντιλήψεις που μπορεί να σκεφτεί κανείς.

Τουλάχιστον ας έχουν μερικοί το θάρρος της γνώμης τους, πια ...

Thursday, September 24, 2009

Τα πάθη μου

Γενικά κατα καιρούς με ποιάνουν διάφορες μανίες και έχω ασχοληθεί με διάφορα θέματα όμως είμαι "σταθερή" σε κάποιες προτιμήσεις. Αναφέρω τα επικρατέστερα εδώ:

Anime & Manga
Μερικά hobby ξεκινάνε χωρίς να το καταλάβουμε γιατί είναι συνδεδεμένα με συγκεκριμένες αναμνήσεις. Το πρώτο manga που διάβασα ήταν το Candy - Candy εν ετη 1987. Το περιοδικό ξεκίνησε να κυκλοφορεί το καλοκαίρι που τελείωσα την πρώτη δημοτικού οπότε ουσιαστικά μόλις είχα μάθει να διαβάζω. Όσο για την τηλεόραση παρακολουθούσα την σειρά με θρησκευτική ευλάβεια ήταν άλλωστε μια απο τις ελάχιστες σειρές για παιδιά μη προσχολικής ηλικίας που πρόβαλε η ελληνική τηλεόραση (τότε δεν είχαμε ιδιωτικά κανάλια ακόμα). Νομίζω οτι την ίδια χρονιά παρακολούθησα και το Captain Harlock. Οι φίλοι του είδους γνωρίζουν πως πρόκειται για μια θρυλική σειρά. Τότε δεν είχαμε ακόμα βίντεο (επαναλαμβάνω μιλάω για πολύ περασμένες δεκαετίες), αλλά είχε ο παππούς μου. Οπότε αν είμαστε καλά παιδάκια και διαβάζαμε γρήγορα, εγώ δηλαδή γιατί ο αδερφός μου δεν πήγαινε σχολείο ακόμα (τώρα είναι στο ναυτικό), νοικιάζαμε "παιδικα" απο τα δεκάδες video club που ξεφύτρωναν σαν μανιτάρια και πηγαίναμε στο σπίτι του να τα δούμε. Εγώ μεγάλωσα το μικρόβιο όμως έμεινε, Oh well, I'm too old to grow up. Ορίστε μια σελίδα που επιμελήθηκα τώρα τελευταία σχετικά με τα anime & manga:
http://www.animesharing.pbworks.com
http://groups.yahoo.com/group/Anime_Sharing/

Ο Σάκης Ρουβάς
Ω, ναί θα τον αναφέρω κι εδώ. Την πρώτη του κυκλοφορία με τιτλο 1992 την αντέγραψα απο κασσέτα φίλης μου που δυστυχώς έλιωσε απο την πολύ χρήση. Μετά ηρέμισα κάπως αν και αγόρασα το 21ος Ακατάλληλος πειρατικά μόλις κυκλοφόρησε. Και ξαφνικά ξανα - ανακάλυψα τον καλλιτέχνη στο ΤΕΙ Χαλκίδας όπου γνωρίστικα με μια άλλη Ρουβίτσα. Ανταλλάξαμε οτι CD είχαμε και αγόρασα οτι μου έλειπε. Όταν το 2004 άρχισα να δουλεύω στην τράπεζα Αττικής και είχα πρόσβαση στο internet έπεσα στην χρονιά Σάκη Ρουβά. To Shake it είχε γίνει εθνικός ύμνος και ακουγόταν όπου σταθείς και όπου βρεθείς. επίσης τότε για κάποιο λόγο όλοι μα όλοι συμπαθούσαν τον Σάκη. Να ήταν οι Ολυμπιακοί αγώνες που είχαν αλλάξει την Ελλάδα, να φταίει η τρίτη θέση που πήρε στο τσακ μπάμ και που η Ελλάδα δεν είχε συνηθήσει τότε, να φταίει που στο εξωτερικό οι Ρουβίτσες είχαν τον πρώτο λόγο (ως γνωστόν ένας Ελληνας καλλιτέχνης θεωρείται μάπας στην Ελλάδα μέχρι να βγούν τίποτα ξένοι fans και να μας κράξουνε, μετά αλλάζουμε μυαλά)? Πάντος τότε μόνο καλά λόγια λέγαν όλοι. Επίσης ανακάλυψα οτι υπήρχαν πολλές ρουβίτσες στην ηλικία μου (και μεγαλύτερες) και άρχίσαμε να οργανωνόμαστε και να συναντιόμαστε για ομαδικές εξορμήσεις σε συναυλίες και κέντρα. Επίσης γνωρίστικα με αρκετούς φαν απο το εξωτερικό που ερχόντουσαν στην Ελλάδα για τις συναυλίες. Προσθέστε το γεγονός οτι ήμουν άνεργη (= πολύς ελέυθερος χρόνος) και είχα adsl στο σπίτι και βγάλτε συμπέρασμα. Ηδού τα αποτελέσματα:
http://www.sakisarticles.pbworks.com
http://www.sakis-rouvas-greek.blogspot.com

Τώρα τελευταία έχω μείνει πίσω βέβαια αλλά τι να κάνουμε. Λόγω εργασίας στην επαρχία δεν είμαι σε θέση να τρέχω πλέον και η επαφή μου με το internet ήταν σποραδική το 2007, το 2008 έπεσα στην μαύρη τρύπα που λέγεται Πάρος και μετά ήταν αργά να ξαναμπώ στη ευθεία.

Μέγας Αλέξανδρος
Τώρα σας κούφανα όλους το ξέρω. Η αλήθεια είναι πως το αγαπημένο μου βιβλίο είναι η τριλογία του Αλέξανδρου απο τη Mary Renault. Εκτοτε διαβάζω οτι μυθιστόρημα σχετικό με τον Αλέξανδρο και την Αρχαία Ελλάδα μπορώ να βρώ. Εχω διαβάσει και μερικά μη μυθιστοριματικά εργα αλλά αποσπασματικά γιατί με κουράζουν. Ξεκίνησα να διαβάζω σοβαρά απο την στιγμή που αποφοίτησα απο το Λύκειο. Πιο πριν δεν είχα χρόνο (Πανελλήνιες γαρ) και πιο πριν δεν είχα χρήματα. Και πάλι το internet έπαιξε καθοριστικό ρόλο διότι το 2005 νομίζω ανακάλυψα ένα Yahoo! Group σχετικά με το θέμα οπότε βρήκα πολούς ξένους κυρίως με ιδέες και απόψεις. Ανακάλυψα οτι ενώ τα μη μυθιστοριματικά εργα σχετικά με την ιστορία με κουράζουν στα ελληνικά στα αγγλικά δεν έχω πρόβλημα να τα παρακολουθήσω (?). Τώρα τελευταία τα Groups έχουν πέσει σε αχρηστεία, μάλλον λόγο facebook οπότε τα πράγματα είναι πιο χαλαρά, ωστόσο ευελπιστώ αυτό να αλλάξει κάποια στιγμή, όχι για κανένα άλλο λόγο αλλά γιατί ορισμένα posts ήταν θρυλικά. Ορίστε και οι σχετικές ιστοσελίδες:
http://groups.yahoo.com/group/alexander-macedon/
http://www.alexander-macedon.pbworks.com

BookCrossing
Το συγκεκριμένο άθλημα το ανακάλυψα αργά (εν έτη 2006) Μου το σύστησε κάποιος ιντερνετοφίλος μου. Η ιδέα να εγκαταλείψω ένα βιβλίο μόνο του και αβοήθητο με απωθούσε πλήρως στην αρχή. Ακόμα και τώρα συνήθως αφήνω βιβλία εκει που η μοίρα τους είναι προκαθορισμένη (στα meet - ups) ή στον χώρο εργασίας μου οπότε μπορώ να τα προσέχω αν κάποιος πάει να τα κακοποιήσει. Στο forum δεν είμαι τακτική. Εξαρτάται κυρίως απο το πόσο χρόνο έχω στην διάθεσή μου. Επίσης το γεγονός οτι τις περισσότερες φορές είμαι "ακρίτας" δηλαδή μόνη μου (Σαντορίνη, Πάρος, Σαντορίνη) πάλι δεν βοηθάει. Δεν έχω κανέναν να μιλήσω εκτός φόρουμ, δεν γίνονται meet - up και γενικά τα πράγματα είναι στάσιμα. Όταν ήμουν μόνιμη κάτοικος Αθηνών δεν έχανα συνάντηση για συνάντηση και πολλές φορές πήγαινα και σε άλλες πόλεις (βλέπε Λάρισσα) άρκεί να είχα καλή παρέα. Ωστόσο έχω κάνει αρκετές εγγραφές βιβλίων και έχω απελευθερώσει κάμποσα τα τελευταία δυο χρόνια. Στόχος μου είναι τα 300 registered books πριν το 2010. Και γι'αυτό το hobby μου δημιούργησα σχετική ιστοσελίδα αν και δεν μπορώ να πω πως απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα:
http://www.greekbookcrossing.pbworks.com

Wednesday, September 23, 2009

Κ.Ο.Τ.Ε.Σ Τσιμπητό!!!

Έδρα τους ένα μπάρ, στόχος τους το ελεύθερο κάπνισμα. Καπνιστικές Ομάδες για την Τέχνη και την Εικαστική Συγκρότηση (Κ.Ο.Τ.Ε.Σ). "Και στις βουλευτικές εκλογές ... Κ.Ο.Τ.Ε.Σ, τσιμπητό" λένε στις διακυρήξεις τους.

Με καυτή εδρα τους το μπάρ Booze που αποτελεί το δευτερο σπίτι του ιδρυτή του κόμματος κ. Νίκου Λούβρου, οι Κ.Ο.Τ.Ε.Σ, κομίζουν ην πρωτοτυπία στην πολιτική σκηνή, καθώς στόχος τους είναι να εκφράσουν τους Ελληνες καπνιστές που διώκονται μετά ην απαγ'ορευση του τσιγάρου σε δημόσιους χώρους απο την 1η Ιουλίου 2009.

Έχοντας πλήρη συνείδηση της της αποστολής τους, οι Κ.Ο.Τ.Ε.Σ γνωρίζουν την αποδοχή κατα τη διάρκεια της προεκλογικής τους εκστρατείας, ενώ έχουν ήδη προχωρήσει στην πρώτη τους πολιτική πράξη:

Στις 14 του περασμένου Ιουλίου, ημέρα επετείου της Βαστίλης, κατέθεσαν στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης του Νόμου Αβραμόπουλου, υπέρ των απανταχού κατατρεγμένων καπνιστών.

Διακήρυξη

Στη διακήρυξη τους (http://www.kotes-kotes.blogspot.com/ ), μεταξύ των άλλων, υπογραμμίζουν: "Οι Κ.Ο.Τ.Ε.Σ μάχονται για την αισθητική αναβάθμιση της ζωής μας. Εμπνέονται απο τις εικαστικές τέχνες και τα γράμματα, πέρα απο τα καταναλωτικά πρότυπα της εποχής.

Υπερασπίζονται με θάρρος, αξιοπρέπεια και σεβασμό για την γνώμη των άλλων, το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να αυτοκαθορίζεται σε όλα τα επίπεδα και τις εκδηλώσεις της ζωής του".


Απο το ΕΘΝΟΣ

Ωωωωω! Θυμάμαι ένα φλέγον ζήτημα που απασχολούσε την Bookcrosseriki κοινότητα Smoking - No Smoking Meet - up κάποιοι θα αισθάνονται δικαιωμένοι και το κόμμα θα αποκτήσει πολλούς οπαδούς.

Tuesday, September 22, 2009

I don't get twitter

Twitter Quitters Just Don't Get It

The guy is right! I just don't get twitter. I mean why on earth do we need it anyway? I understant facebook. I would understand more if you could make parts of your profile public, i.e. available to more than just facebook users but twitter I don't get.

I have an account sure but it retwits my blog entries (by the way I'm back with a vengeance) but I don't think I can express myself in 140 letters. And no I can't see how anyone may say something interesting enought for me to read. Ok, perhaps, help!!! I'm arrested might hold interest to me but basically that's it!

Please enlighten me. What is there that I just don't see? And here I get knowing smiles and looks by the people who do get it and mystic replies such as "Well if you can't see for yourself ...", "If you don't get it by now ...." and then the look! THEY know! And I don't! But what the hell is it? Please, oh wise twitterologists, let me know! I hate being left out.

Oh well, I won't completely give up on my twitter account. But don't expect anything profound from me. And by the way how came I have followers? I mean what do they get out of it? It's not like I'm going to follow them back. Creepy ... very creepy.

Also I just realised people are replying to my posts without me knowing it. I just searched @Dellaporta and two complete strangers droped a line or two for me. I replied back but I would much prefer it if they used my blog instead.

I hope I get an epiphany soon because most of my friends are using twitter

Saturday, September 19, 2009

Brief history of Santorini


The human presence on the island seems to be existed since the midle of the 3rd millennium B.C. The excavations at Akrotiri has confirmed ma's activity on the island continues until the eruption of the volcano in around 1500 B.C. which entirely burried the island beneath very thick layers of pozzuolona. All traces of human activity vanished from the island untill the end of 13th century B.C.

According to Herodotus, the island was initially called Strongyle (the Round One). Later, because of it's beauty, it's called Kallisti (the Fairest One). To Kalliste, came Phoenicians and there they settled. After the Phoenicians, the Lacedaemonians arrived and gave the island the name of their leader, Theras. In the 9th century B.C. Thera became an important point on the communication route between the East and the West of that era and adopted the Phoenician alphabet for writing the greek language. In about 630 B.C. Therans reached the north coast of the African continent where they founded Cyrene, the only Theran colony. During the Classical period in Greece (5th and 4th century B.C.) Thera did not play an important role in Hellenistic events. During the Peloponesian War Thera sided with Sparta, as expected. In Hellenistic times the island's strategic position made Thera a precious base from which the warring campaigns of the successors of Alexander the Great were launched in the Aegean.

Within the Roman Empire Thera was nothing more than an insignificant small island. However, Christianity reached early the island and an organised church was already existing by 4th century A.D. The island was of neither political nor military significance in Byzantine times although Alexius I Comnenus (1081 - 1118) founded the church of Panagia Episkopi at Gonia.

After the fall of Constantinople to the Crusaders of the Fourth Crusade (1204) the Duchy of Naxos was founded and Thera became the seat of one of the four Catholic Bishops of the Duchy. The name Santorini was given at that time by the Crusaders after the church Agia Irini (Santa Irene) which some say was at Perissa and others say was at Riva on Thirassia. In the years of Frankish rule (1207 - 1579) although Santorini experienced the development of cotton cultivation and viticulture, the island suffered as much from piratical raids as from the rivalries between the local Latin rulers or between the Duke and the Sultan.

The Turkish dominion (1579 - 1821) resulted in the abolition of piracy and the development of international trade. The Santorinians created close contacts with the great harbours of the Eastern Meditteranean (Alexandria, Constantinople, Odessa) where they founded important communities. In 1821, Santorini with it's shipping strenght, took part in the fight for indipendence from the Turks and in 1830 became part of the independent Greek state. Up untill the beginning of the 20th Century shipping, textiles, tomato production and viticulture were all flourishing. The change from sail to steam - driven shipa and also the transportation of the island's factories to mainland Greece had a great effect on the island's economy. After the 1956 earthquake there was a huge decrease in the population and an economic catastrophe. Towards the end of the 70's tourism began to develop, bringing economic relief to the island.


From the RED GUIDE BOOKS

Friday, September 18, 2009

Ten instants from the history of Santorini

01
Santorini emerges from the depths of the sea and is called “Strogili” (round, in Greek) because of her shape. In the third millennium B.C. a city with an important port develops at Akrotiri. Following a period of major development, an earthquake (late 18th c. - early 17th c.) totally destroys the city. We have the opportunity to admire the wall paintings of the new rebuilt city at the museum of Pre-historic Thira.

02
The big volcanic eruption of the Later Bronze Age (approximately 1600 B.C.)burries everything. What remains is just three stripes of land of huge geological interest (the big part with the Caldera, Nea Kameni and Thirasia), which are unique and well-known all over the world.

03
In the late 13th c. B.C. Santorini is re-inhabited by the Phoenicians and later on by the Lakedaimonians (9th c. B.C.), who gave her the name “Thira”. During this period, Thira has achieved no significant cultural development, except for the foundation of a colony named Kirini and the adoption of the Phoenician alphabet in the 9th-8th c. B.C.

04
The Ptolemies use Thira in the Hellenistic Times as their headquarters during war, whereas in the Roman Times Thira completely “vanishes” from the map.

05
In the Byzantine Times (after having been christianised since the 4th c. A.C.) Alexios A' Komninos founds the Church of Panagia Episkopi (11th c. A.C.), which is still standing today imposing in Mesa Gonia.

06
Following the Crusades, Thira is granted to Markos Sanoudos (1204 A.C.) and gets integrated in the Duchy of the Aegean Sea. The Venetians are the ones who give her the name “Santorini”, deriving from “Santa Irini”, the Latin name for the Church of Saint Irene. Rivalries between the Latin conquerors and pirates plague Santorini.

07
During the Turkish Occupation (1579-1821), Santorini develops commercial activity with the ports of the Eastern Mediterranean. Then follows economic and cultural growth, which accelerates after the Treaty of Küçük Kaynarca (1774 A.C.), according to which the merchant vessels of Santorini could sail in the Mediterranean Sea under the protection of the Russian flag.

08
The integration of Santorini to the newly-established Greek State (1830) signals a new period of commercial and shipping prosperity.

09
In the 20th century Santorini comes to a decline following the World Wars. The devastating earthquake of 1956 leads to her desertification.

10
The development of Tourism, initiating at the end of the 70ies, will bring her back to the light of cosmopolitan life. And the name of hers “Kallisti” (“the Most Beautiful”)!


Latest discovery
Geologist Walter Friedrich has recently studied a small branch of olive tree found carbonized in the Caldera.

This research has led to the assumption that the volcanic eruption took place a century earlier than the date archaeologists had traditionally calculated. What does this imply? That the Minoan Civilisation was probably not destroyed by the tidal wave induced by the volcanic eruption.

As a consequence, the prehistory of Creta and partially of Egypt has to be re-investigated anew.

We are in anticipation of the further research results.

Thursday, September 17, 2009

10 things you must do in Santorini

01
Go up the Caldera on a mule ride. One of the most authentic experiences is going up from the Old Harbour (or Ammoudi) on a mule. These friendly animals carry you through the 587-step winding path on the steep slope that designates the shortcut to Fira. The itinerary begins in a relaxing way with the orders given in the mule drivers’ language but soon enough, when the distance from the sea level becomes higher and higher and, the donkey gets closer and closer to the edge of the cliff, the adventure is on!

02
Dive into the sunset. The Caldera, generously embracing the Aegean, is the spot where the silence of the East meets the serenity of the West and creates a divine melody of colours. Colour nuances alternate so harmoniously as if overflown from the palette of the volcano. You needn’t run to Oia in the jam of people. Wherever you are in the Caldera, the sunset is magical!

03
Try Vinsanto chocolates. Needless to say that it is a “must” to try the local sweet wine of the island, Vinsanto. However, when I tried a brand new product of the Argyros Winery, chocolates filled with Vinsanto, I got infatuated! The sweetness of the wine blends with the chocolate and the outcome is something that, believe me, you surely do not want to miss!

04
Visit a winery. There is no doubt that the uniqueness of Santorini has to do with the volcano and the Caldera. However, if you stick only there, you will have done injustice to such a multi-dimensional island! The volcanic land gives special features to the wines. A visit to a winery, so as to get acquainted with the traditional vine-cultivation and wine-making, and trying some of the OPAP wines of the island is a unique experience you should not miss!

05
Go to Ammoudi for swimming and eating. Among my most favourite moments on the island: walking along the dust road to reach the small beach with the cliffs, diving into the deep waters and swimming below the Caldera - above the sea bottom chaos (here there are no sunbathing comforts etc). Then going to the taverna with the yellowish colours on the walls for fish and sea dishes and waiting for the sunset. The sun vanishes behind Thirasia and from this spot you have the sunset with the longest duration!

06
Buy packaged tomato paste. It is in great demand and you will realize why, only when you try it. A spoonful of the “Anydro” or “Santo” tomato paste makes the difference in the food in sweetness, aroma and taste. The “Santo” of the Cooperative was awarded this year as the best Greek standardized food product, while the “Anydro” of Petros Oikonomakis is a biological product and has received many distinctions at a worldwide level. You will also find “tomataki-glyko tou koutaliou” (small tomato-sweet of the spoon), canned “tomatakia” (small tomatoes) etc. Anydro, Megalohori, tel: 22860-81820 Santo Wines, Pyrgos, τηλ.: 22860-22596

07
“Maria Kallas” and Caldera. Close your eyes and imagine: Lying-chairs upon white terraces above the Caldera. The volcano before you and the serenity of the landscape overwhelming your inner self. And suddenly classical music notes caressing your ears and seagulls flying right before your eyes to the rhythm of a piano or the virtuosity of a violin! You are at Franco’s, the most famous bar of Santorini, playing only classical and opera music having the Caldera at the background. And what will you drink? A “Maria Kallas” cocktail, of course!

08
Vlyhada... as if in a moon landscape! I fell in love with it at first sight! At the volcanic white rocks of Vlyhada reminding of a moon landscape you lose the sense of place and time! Just a tiny bit above the sea level, there is a small beach bar named “Theros Wave Bar”, which mystically drives you far away! It is really impressive how beautifully harmonized it is with the environment, for it is entirely made of the same natural stone. Lying-chairs on the beach, cocktails at the bar, relaxing music in a landscape that is absolutely “extraterrestrial”! Tel: 6974-348417

09
Try the local cuisine with Santorini products. Looking at the volcano, escaping in the Caldera. So what? What is the importance of all this if you cannot feel it deeply inside yourself? And how is it possible to feel the power of this land, unless you sense its aromas through the products of its earth, cooked by a chef who really loves it? And , of course, by accompanying them with a bottle of “Santorini”, the Assyrtiko wine of our island with its metallic acidity and unique features.

10
Stay in a yposkafo. The architecture of Santorini is unique. The yposkafa, i.e. the plain dwellings the local islanders used to build within the rocks in order to protect themselves from the winds are one of a kind! Nowadays, in Santorini of today, they have been handed over to renowned architects who converted them into wonderful places to stay. It is worth experiencing even for one night the claustrophobic feeling of the yposkafo, the characteristic smell of the rock, the immediate closeness with the Caldera...

Wednesday, September 16, 2009

Γιατί τα δάση καίγονται σε χρονιές εκλογών;

TVXS.gr Project

«Γιατί τα δάση καίγονται σε χρονιές εκλογών;»
http://www.tvxs.gr/v18843

Αυτόματο μήνυμα. Email επικοινωνίας: webteam@tvxs.gr

Τριπλάσιες από τις άλλες χρονιές, κατά μέσο όρο, είναι οι εκτάσεις που καίγονται όταν πρόκειται να γίνουν εκλογές. Αυτό προέκυψε από έρευνα των καθηγητών Σ. Σκούρα και Ν. Χριστοδουλάκη στην οποία ανέλυσαν στοιχεία πυρκαγιών από το 1955-2008. Άρθρο τους που αναλύει τα ευρήματα της έρευνας δημοσιεύτηκε στην «Καθημερινή» στις αρχές Ιουλίου.

Ήταν άραγε προβλέψιμος ο εμπρησμός του δάσους στην Αιξωνή ώστε να είχε αποφευχθεί άλλη μια περιβαλλοντική καταστροφή; Υπάρχει άραγε εξήγηση στην αδυναμία του κράτους να σβήσει μία φωτιά στις παρυφές της πρωτεύουσας; Η απάντηση και στα δύο ερωτήματα είναι καταφατική, αλλά για να αποτραπεί η επανάληψή τους πρέπει να καταλάβουμε τα κίνητρα όσων εμπλέκονται και να τα εξαλείψουμε.

Η αβελτηρία κατά τις προεκλογικές περιόδους προκαλείται είτε από την ηθελημένη επιλογή των εκάστοτε κυβερνώντων να παρακάμψουν τους κανόνες επειδή η παύση του κοινοβουλευτικού ελέγχου τους προφυλάσσει από ενοχλητική δημοσιότητα, είτε από την αθέλητη χαλάρωση της διοίκησης την οποία όμως αρκετοί εκμεταλλεύονται για να προωθήσουν αμφιλεγόμενες υποθέσεις. Συχνά άλλωστε το σήμα της χαλάρωσης το δίνει η ίδια η πολιτική ηγεσία, καθώς αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προσπάθεια επανεκλογής παρά στον τομέα ευθύνης της. Ετσι, δεν μας εξέπληξε όταν σε πρόσφατη έρευνά μας βρήκαμε ότι καθώς πλησιάζουν εκλογές τα φορολογικά έσοδα υποχωρούν, όχι επειδή αλλάζουν οι σχετικοί νόμοι αλλά προφανώς επειδή αραιώνουν οι έλεγχοι – αποστερώντας έτσι τα κρατικά έσοδα από 6 δισ. ευρώ στο διάστημα από το 1974 έως σήμερα! Βλέπουμε οργανισμούς να φορτώνονται με προσλήψεις κομματικών υποστηρικτών και κρατικά κονδύλια να διοχετεύονται προεκλογικά σε πελατειακές δραστηριότητες, ενώ σημαντικές μεταρρυθμίσεις μπαίνουν στο ράφι για να μην προκληθούν αντιδράσεις από τις θιγόμενες ομάδες. Προς άγραν ψήφων, γίνονται δεσμεύσεις ότι αυθαίρετα κτίσματα θα νομιμοποιηθούν, πρόστιμα θα σβήσουν και μεταθέσεις θα υπογραφούν. Όσο και αν πολλά από αυτά ξεχνιούνται μετά τις εκλογές, ορισμένα πάντα υλοποιούνται ώστε να γίνουν πιστευτές και οι επόμενες υποσχέσεις.

Η εντατικοποίηση των εμπρησμών παράλληλα με την μειωμένη αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού είναι και ο λόγος που –σύμφωνα με την έρευνά μας– στις χρονιές των εκλογών οι καιόμενες δασικές εκτάσεις είναι κατά μέσον όρο τριπλάσιες απ’ ό,τι στις υπόλοιπες. Αναλύοντας τα στοιχεία δασικών πυρκαγιών στην Ελλάδα για την περίοδο 1955 - 2008 προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια των 54 αυτών ετών κάηκαν συνολικά 1.900.000 εκτάρια δάσους και από αυτά τα μισά κάηκαν στα 16 έτη που έγιναν εκλογές χωρίς να υπάρχει καμία ουσιώδης διαφορά στα μέσα επίπεδα βροχοπτώσεων και θερμοκρασίας. Μάλιστα, ενώ οι καιόμενες εκτάσεις στην Ελλάδα συνήθως συμβαδίζουν με τις αντίστοιχες στην Ιταλία όπου επικρατούν παρόμοιες περιβαλλοντικές συνθήκες, η συσχέτιση αυτή εξαφανίζεται στις χρονιές εθνικών εκλογών στην Ελλάδα!

Εκλογές χωρίς μεγάλες πυρκαγιές ήταν μόνο αυτές που έγιναν το 1989 - 90 με τις διαδοχικές προσφυγές στην κάλπη και το 1996 όταν προκηρύχθηκαν αιφνιδιαστικά χωρίς να προλάβει να υπονομευθεί η συνοχή του μηχανισμού δασοπυρόσβεσης. Ενας πολύ συντηρητικός υπολογισμός μόνο του οικονομικού κόστους των επιπλέον καμένων εκτάσεων σε χρονιές εκλογών αγγίζει τα 7 δισ. ευρώ για την περίοδο 1955 - 2007.

Μια τεράστια καταστροφή συνέβη το προεκλογικό καλοκαίρι του 2007, όταν η πυρκαγιά στην Ηλεία βρήκε πολλούς κυβερνητικούς υπεύθυνους να μιλούν σε κομματικές συγκεντρώσεις, ο στρατός άργησε πολλές μέρες να κινητοποιηθεί ενδεχομένως και για να μην θυμίσει άλλες εποχές διαφορετικής προεκλογικής «χρησιμοποίησής» του και ο χρόνος των επιτελικών συσκέψεων μοιραζόταν ανάμεσα στις επιχειρησιακές απαιτήσεις της κατάσβεσης και των επικοινωνιακών αναγκών της εκλογικής συγκυρίας.

Πολλοί φοβούνται ότι δεν αποκλείεται να ξαναδούμε να εκτυλίσσεται το ίδιο σενάριο και αυτό το, πιθανότατα προεκλογικό, καλοκαίρι, εκτός και αν κάτι αλλάξει άμεσα και ριζικά. Πέρα από τα επικοινωνιακά ευχέλαια που δύσκολα κλονίζουν την αποφασιστικότητα των εμπρηστών, η κυβέρνηση μαζί με όλα τα κόμματα πρέπει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια πολιτική αυστηρής επιτήρησης δασικών περιοχών και μόνιμης διαφύλαξης του χαρακτήρα τους. Για να αποδείξει ότι το εννοεί μπορεί να προχωρήσει τώρα σε μαζικές κατεδαφίσεις κτισμάτων που ανεγέρθηκαν στα δάση που κάηκαν σε προηγούμενα έτη. Παράλληλα, για να αποφύγει την προεκλογική συναλλαγή στον αποχαρακτηρισμό δασικών περιοχών μπορεί να διατάξει την παύση έκδοσης των σχετικών αποφάσεων από τώρα έως και δύο μήνες μετά τις εκλογές.

Η ταυτότητα όσων κερδίζουν από τον εμπρησμό των δασών μπορεί εύκολα να εντοπιστεί αν δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο ο ονομαστικός πίνακας ιδιοκτητών των δασικών εκτάσεων, καθώς και όλες οι άδειες ανέγερσης που εκδίδονται σε αυτές. Υπάρχει επίσης τρόπος για να μειωθούν τα κίνητρα μελλοντικών εμπρησμών: Οταν καίγεται μια δασική περιοχή για οποιονδήποτε λόγο και αιτία, να επιβάλλεται εισφορά σε όλους τους ιδιοκτήτες των καμένων εκτάσεων ίση με την αξία που θα αποκτούσε η γη εάν οικοπεδοποιείτο. Οποιος δεν θέλει ή δεν έχει να πληρώσει, θα μεταβιβάζει αυθωρεί την έκτασή του υπέρ του Δημοσίου στο πλαίσιο αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Ετσι εξαλείφεται το περιθώριο κερδοσκοπίας των οικοπεδοφάγων και το Δημόσιο θα έχει τόσο την κυριότητα όσο και τα χρήματα για μια πραγματική επανάκτηση του δάσους που τώρα διατυμπανίζει μεν στα λόγια, αλλά σπανίως κάνει και στην πράξη.

Το ερώτημα, βέβαια, είναι γιατί η σημερινή να είναι η πρώτη κυβέρνηση που θα κάνει κάτι τέτοιο και ενδεχομένως το πληρώσει εκλογικά; Το μόνο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι ότι καθώς οι πολίτες ενημερώνονται για το πρόβλημα και τη λύση του, η συμπεριφορά τους θα αλλάξει και αυτό θα υποχρεώσει την κυβέρνηση να αναθεωρήσει την επαναλαμβανόμενη ψηφοθηρική αριθμητική.

Οι κ. Σπύρος Σκούρας και Νίκος Χριστοδουλάκης είναι καθηγητές στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Περισσότερα στοιχεία και στατιστικές πηγές υπάρχουν στην πρόσφατη εργασία των συγγραφέων «Electoral law-bending cycles», 2009.

Δημοσιεύτηκε στις 05-07-2009

Tuesday, September 15, 2009

Saturday, September 05, 2009

A post in Craiglist

 Προσπάθησα να βρώ τον εν λόγω κύριο και να ζητήσω την άδειά του για να ποστάρω εδώ το μύνημά του αλλά στάθηκε πολύ δύσκολο οπότε το κάνω ανευ άδειας:

Dear Christians

In the following argument of nine premises, I will aim to convince you that Jesus of Nazareth was a fictional character, and not a real person. I do not intend to sway the beliefs of many of you, nor even budge them - I know this to be an impossibility, for if the religious mind is well-trained at anything, it is circumventing rational argument. I only intend to sew seeds of doubt, in the hopes that perhaps some of you will nurture them and let them grow. Here goes.

1. Much, if not most, of the Bible is arguably fiction. Quit being so intellectually dishonest, Christians - this is the twenty-first century. That means the burden of proof is on YOU. If you make a claim about the universe, it is up to you to prove it is true, not the other way around. It is not up to us, the rest of the world, to prove your claims false - that is not scientific thinking, that is anti-scientific thinking. Because I am a man of my times, and believe in correcting ignorance, what I am doing here is out of courtesy to YOU, just as if I were to argue publicly that there is a Flying Spaghetti Monster orbiting Venus preparing to blow up Planet Earth, one of you would probably, out of simple human decency attempt to correct me and point me towards the truth. This is my way of doing that. Now, back to the Bible being fiction... that part's easy. Find me a snake with vocal chords, water that is dense enough for a human being to walk on, or a chemical process that converts complex carbohydrates to fish. Until then, you're out of luck, sucker. The evidence wins, and the evidence sides with me. These are invented stories... fictional dramas meant to impart some moral lesson. They are not real.

2. Following point two: from an objective, scrutinizing view, there is no reason to believe one story in the Bible over another. We cannot honestly engage shades of truth here - either the books in the Bible are historically true or they are not. Since they almost ubiquitously contain material to make the scientific person skeptical, we can chance to say the same is true of the entire book: either it happened, or it didn't. Therefore, it is no less plausible to disbelieve the Jesus myth than the myth about Enoch the nine-hundred year old man or the creation myth wherein God pats the first humans out of clay. Here's a hint: humans, like all other complex organisms, reached their present condition by millions of years of natural selection through the self-preservation of certain greedy genes. We can observe this happening today; anti-biotic resistant bacteria are a good example. Plus, we've mapped the human genome - we know our ancestry, and it's simian. Even Pope John Paul II said evolution is a historical fact. People did not come from clay.

3. By definition, intellect, or "reason" is the ability to revise one's beliefs in light of better argumentation. Taking simple, empirical data from the the world around you should make it easy to determine that the physical laws of the universe DO NOT CHANGE. It therefore stands to reason that "miracles" can only possible be one of two phenomena: A, an outside agent actually interfering with the laws of the universe; or B, hyperbolized coincidences. Considering the Bible was written in a time when allegory was the most common form of journalistic reporting and most people still believed spitting on a wound was an appropriate way to cure it, it is far more reasonable to assume the latter.

*Side note: Seriously Hoss, let me clue you in on something: things that are impossible to do now - like walking on water, resuscitation after days of biological death, and wine magically turning into blood - were just as impossible 2,000 years ago. There's a much greater power in the universe than "belief." It's called "observation."

4. To believe these stories, you must create strange rationalizations that do not hold up to true intellectual scrutiny. This brings us to the issue of honesty. Without deluding yourself, can you honestly answer the following questions? Such as, why doesn't God heal amputees? He heals everyone else miraculously, right? But neither you nor I have ever seen an amputee grow back a leg. Oh wait, God has a special plan for them. But isn't he supposed to be loving and just? What's with the discrimination, man? Or how about Jonah surviving in the belly of that whale? Wouldn't he be partially digested after three days? Maybe Baby Balooga had a slow metabolism?

5. Following four, and this one is my favorite: if Jesus is the one true messiah, the only God, whom you shall hath no other gods before him, yada yada, how come so many gods DID come before him having nearly identical biographies? There are no less than two dozen god-men of the ancient Mediterranean whose birth was heralded by a bright star in the East (Sirius, for those who don't practice astronomy), who were also adored by wise men, walked on water, fed the hungry, resurrected the dead, were crucified and rose again, etc. Many even had the same birthday as Jesus - December 25th! Not coincidentally, this was the Roman Holiday of Saturnalia centuries before the clergy decided to call it Jesus' birthday. Surprise! Christians plagiarized earlier religions. I cannot spell it out any clearer than that. Knowing that, how can one believe anything Christian doctrine teaches? How do you even begin to separate what was invented from what was borrowed? You don't. The cold, hard truth is, it was an old story then, and it's an old story now. These messianic archetypes - the man that is god, the man who conquers death - existed long, long before Jesus came around. They were old news when soap was a cutting-edge technology, before written language was even invented. They are ancient fucking history. Jesus was not the antitype of these messianic figures, he was their distillation.

7. Following point 6. If you are skeptical of this information (and you should be, as doubt is the seed of all knowing), investigate the matter for yourself. One hugely recurring problem I find when debating with Christians is that they either know very little about other religions or are ignorant of their existence entirely. This is counter-intuitive to me, and perhaps my own fault in failing to understand the religious mind. Shouldn't it be fairly crucial to make the most educated decision in choosing a religion, if practicing the "right" one is important to you? For example, you wouldn't want to choose a religion based on plagiarism, would you? Or one that literally absorbed every earlier belief system it encountered through endless politicizing or the diplomacy of the sword? Well, better crack those books then - there's a whole heap of gods who fit the Christ mold long before Christ. I suggest you begin by researching Mithra of Rome, Attis of Frigia, Dionysis of Greece, Krishna of India, and Horus of Egypt. The last should be of particular interest to you, as his mythology is almost an exact carbon copy of Jesus', right down to the twelve apostles and three-day rebound time after being murdered by jealous clergy. Though, I should point out that Horus was worshipped nearly 1000 years BEFORE Christianity began spreading through the Hebrew-populated Roman colonies. This should come as no surprise to you, as it's written right in the bible that the Hebrews came out of Egypt.

8. On a more serious note. Western civilization may have been "built" on Judeo-Christian values (at least the "don't kill" and "don't steal" parts), but we have become a modern society and have adopted the scientific way of thinking. While the aforementioned values have indisputable merits, maintaining the dogma in its entirety is no longer necessary, especially when we consider the violence and segregation it has caused throughout the ages. Furthermore, philosophically speaking, Christian ethics are severely outdated. Since the Enlightenment, the Western World has seen far superior ethicists to Jesus of Nazareth. Kant and Mill, for example, created life-affirming ethical systems that can be applied to a wider range of people without destroying their culture or beliefs about where the universe came from and what kind of sex they should consider perverse. Truly, there is no reason to cling to the old way any longer. We have adopted science and reason in every other aspect of our lives... yet somehow we have retained Bronze Age ethics? It makes no sense. Why should we continue to believe it is better to be tribalists than to be humanists? This mentality is not compatible with a just, egalitarian society. Besides, Jesus may tell us to love one another, but he also says we should maintain the Old Testament in its entirety - no cherry-picking - which means we technically must condone rape, incest, slavery, and genocide (!). If we can do away with these parts (and we have), why not do away with the whole thing?

9. In the grand scheme of things, it would be generally permissible for one to believe in Christian ethics if it were readily understood that Jesus was not a historical person, and the story is allegory. However, if you are a Christian, you probably do believe that Jesus was a real human being. This is a threat to both the advancement of science and the absolution of religious conflict in the world, two issues that are paramount to our survival as a species as our planet nears carrying capacity and is dangerously on the brink of overheating. It creates too slippery a slope for other theocratic nonsense to take hold; for example, tthe mindset that human beings can literally live after death (how many soldiers would we send to die if everyone believed this is the only life?); or that preserving the existence of cell clusters which bear no conceivable human traits is somehow a better aim than alleviating actual human suffering; or that sex is harmful, but killing, bigotry, and total obedience to clandestine authority are healthy practices; or that blood sacrifice is a value modern societies should endorse. But Jesus WAS a real person, you say! There's a plethora of evidence! No, not really, outside of the gospels. And those hardly count as "evidence." They are secondary sources at best. Here's why: if a historical Jesus really lived and died between 0 and 33 CE, then we know beyond a doubt that at least forty years passed before the earliest gospel - the one written by Mark - was scribed. Because the aforementioned gospel discusses the destruction of Solomon's temple, we know it was written in or sometime after 70 CE. Given the lifespan of the period, that means the author or authors were at best infants or young children when Jesus of Nazareth was supposed to have been crucified. Moreover, the gospel writers are not themselves mentioned in the gospels, and they make no claim to actually having met Jesus. None of the apostles who walked with Jesus nor anyone who even met him wrote accounts to that effect. Granted, there are certain mentions of a "Christ" in the writings of Mediterranean historians from that period (not Justin Martyr or Pontius Pilate - sorry, but those are proven forgeries). However, if are a serious Christian, these should be of little consideration to you, as you know "the Christ" is really a title that simply means "the Anointed," and was taken up by many rabbis of that time. In not ONE of these documents is a man named Jesus, or Yeshua of Nazareth mentioned.

In conclusion, the gospels which discuss the life of Jesus of Nazareth are at best hearsay, almost certainly hyperbolized, and at worst complete fabrications. What we can determine beyond a doubt is that for at least four decades after his death, everyone in the world, including his sworn followers and students, simply forgot their messiah existed. If that doesn't cast on you a serious shade of doubt, then nothing will, and perhaps I'm not "the fool".


- A